. . .

Wednesday, 16 March 2011

Petua : Merawat demam cara tradisional

Hari ini nak bercerita pasal petua pulak....Petua untuk merawat demam.Aku kumpulkan semua dalam satu tajuk bagi memudahkan pembaca...mudah ke...mungkin mudah sikit kot.he..he..

Petua merawat demam ni berkaitan dengan rawatan tradisional...menggunakan bahan-bahan semula jadi yang sedia ada berada disekitar rumah kita...Kalau da terdesak intai-intai je kat keliling rumah.Mesti ada pokok yang tersenarai kat bawah nie...hurm...

Memang sekarang kita dah moden tetapi ada sebahagian dari kita yang masih suka dengan cara tradisional...
Mehlah cuba...


1)Lidah buaya (aloe vera) :
  • Menyejukkan badan.
  • Caranya : Bancuh lendir lidah buaya dengan gula dan air batu untuk menyejukkan badan setelah diminum







2)Bunga raya (hibiscuss rosa sinensis L)  :
  • Meredakan selsema
  • Caranya : 30 kuntum bunga kering direbus dengan dua gelas air sehingga isi padu air tinggal segelas. Minum bagi meredakan selsema







3)Pokok ati-ati (coleus blumei) :
  • Melegakan sakit kepala,meredakan demam & bengkak-bengkak.
  • Caranya : Lumatkan daun dahulu kemudian dilekat dan diikat dengan kain di dahi untuk meredakan  demam.



4)Sosor bebek / Setawar : (kalanchoe pinnata (lam) pers) :
  •  Meredakan demam.
  • Daun dilumatkan untuk ditampal pada perut ketika cirit-birit dan menurunkan suhu badan ketika demam.








5)Sawi langit (vernonia cinerea (L) less) :
  • Meredakan demam.
  • Caranya :  bahan dicuci bersih, direbus dengan 4 gelas air sampai mendidih dan tersisa 2 gelas. Setelah dingin lalu disaring.Minum 2 kali sehari, masing-masing 1 gelas.



6)Pudina (menta arvensis) :
  • Meredakan demam , batuk dan selsema
  • Caranya : daun dilumatkan dan airnya dicampur dengan limau nipis untuk diminum bagi meredakan sakit tekak.







7)Limau kasturi (citrus microcarpa) :
  • Melegakan pening.
  • Caranya : jus air limau dicampur lada hitam (ditumbuk lumat) untuk diminum bagi melegakan tekak berlendir dan berkahak.






8)Limau purut (chytrus bystix) :


  • Meredakan selsema
  • Caranya : perah jus limau yang telah masak,tambah dengan 1/4 gelas air panas dan diminum ketika masih panas untuk meredakan selsema.






9)Tebu hitam (sacbarum officinarum) : 
  •  Meredakan batuk, mengurangkan suhu badan dan menambah selera makan.
  •  Caranya : tebu dibakar dan diperah untuk mendapatkan airnya.Ia diminum bagi mengurangkan suhu badan, meredakan batuk dan menambahkan selera makan.



10)Kaca piring (gardenia augusta merr) :
  •  Meredakan demam.
  • Caranya : segenggam daun direbus dengan dua gelas air.biarkan isi padu air berkurang menjadi 200cc.Campur gula pasir untuk diminum bagi meredakan demam.





11)Melati (Jasminum sambac (L) ait) :
  •  Meredakan selsema.
  • Caranya : rebus 20 kuntum bunga kering, seruas halia dan dua tangkai daun bawang dengan dua gelas air.Biarkan isipadu air menjadi segelas.Kemudian,minum air rebusan itu bagi meredakan selsema. 


 12)Nilam (pogostemon cablin) :

  • Meredakan batuk dan sesak nafas.
  • Air rebusan daun dikumur atau diminum untuk melegakan batuk dan asma.







13)Tembelekan / Lantana (lantana camara lian) :
  •  Meredakan selsema
  • Akar yang kering direbus dahulu untuk diminum bagi meredakan selsema,lelah dan batuk kering








14)Temu lawak (curcuma xantborrbiza) :
  •  Ubat demam (anti-pyretic) :
  • Rebus 3-9 gm ubi segar (kering 1-5gm)supaya minyak sarinya tidak hilang.Ubinya dimakan dahulu sebelum makan makanan lain.ini akan melancarkan penghadaman makanan.selain itu,ia juga dapat mengembalikan kecergasan
  • Wanita di awal kehamilan elak kan menggunakan tumbuhan ini kerana boleh menyebabka kontraksi pada pangkal rahim & menyebabkan keguguran.penggunaan yang berlarutan (jangka masa yang panjang boleh menyebabkan ulser.

15)Nanas kerang (rhoeo discolor (l.her) hence) : 
  •  Meredakan demam , batuk berkahak dan selsema.
  • caranya : 20-30 kuntum bunga direbus untuk diminum babi meredakan batuk, batuk berkahak dan selsema.



16)Beluntas (pulchia indica (less) :
  • Menurunkan panas badanB VB
  • Caranya : minum air rebusan daun bagi menurunkan panas badan , menambahkan nafsu makan dan melegaka sakit pinggang.





17)Semalu (Mimosa Pudica L) :
  • Meredaka panas badan kanak-kanak.
  • Meredakan batuk berkahak
  • Caranya : Cuci 10-15g akar putri malu segar sampai bersih dan potong ikut suka hati. Tambahkan 3 gelas air, lalu rebus sehingga tinggal separuh. Setelah sejuk, tapis dan minum airnya sehari 3kali, masing-masing 1\\2 gelas.
  • jika terlebih dos boleh menyebabkan keracunan dan muntah-muntah.

rujukan :
-99HERBA-Che Aniha Che Isahak
-Penyembuhan semulajadi dengan Herba - Noraida Arifin
-http://www.rileks.info/coollist/2009/02/herba-temulawak/
-gambar dari incik google (hanya 4 keping je pradok dari aku... lidah buaya,setawar,pudinadan lantana)

5 8 juta memberi pandangan dan pendapat:

mayra aish♥ said...

wah...
banyak nya petua akak kumpul :)
mayra selalu sakit kepala..
nanti boleh lah try petua akak bagi nie :) thnx kak :)

mayra aish♥ said...
This comment has been removed by a blog administrator.
bunga said...

petua tuk mak mertua sayang ada x sis?

hoyahadis said...

mayra aish♥ : same2..(^_^)..
boleh la myra try nanti...he..he..

hoyahadis said...

bunga : petua mak mertua sayang ea...(^_^)
banyak sebernaye..tp akak pun fail..hehe..
paling utama kita sayang mak mentua mcm kita sayang ibu kite dan jaga anaknye dengan baik..hu..hu..

"ku menatap dalam kelam, tiada yang bisa ku lihat, selain hanya nama-Mu Ya Allah......Esok ataukah nanti, ampuni semua salahku, lindungi aku dari segala fitnah. Kau tempatku meminta, kau beriku bahagia, jadikan aku selamanya..hamba-Mu yang selalu bertakwa. Ampuniku Ya Allah, yang sering melupakan-Mu, saat Kau limpahkan kurnia-Mu, dalam sunyi aku bersujud......pada-MU"