. . .

Sunday, 20 March 2011

Roti Sardin Bersalut Serbuk Roti

Hai lamenye tak update...
Resepi ni sebenarya dah lama nak publish..Tapi akibat malas jadi terperap kat kat folder otakku...ngeh-ngeh..
Jom cuba resepi nie..


Bahan-bahan :
1 bungkus roti keping Gardenia (roti jenama ape pun boleh)
serbuk roti

Bahan-bahan :
1 tin sardin
3 labu bawang besar (dihiris bulat)
5-7 ulas bawang putih (di tumbuk)
15 tangkai cili padi (ikut suka)(di tumbuk)
garam dan gula secukup rasa

Bahan C :
1 setengah cawan tepung gandum
1 biji telur                                   

Mula memasak :
-Panaskan kuali bubuh 3 sudu minyak (ikut suka).Minyak dah panas tumiskan bawang putih dan cili padi.
-Dah naik bau masukkan kuah sardin dan hirisan bawang besar,tambah sedikit air.Tumis sehingga bawang masak,kemudian masukkan ikan sardin.Hancurkan ikan sardin dan kacau sehingga benar-benar masak.Tambah garam dan serbuk perasa (suka bubuh garam di akhir step).
-Dah siap masuk dalam pinggan dan sejukkan.

Seterusnya :
-Pecahkan telur campur bersama tepung gandum dan tambah sedikit air.Kacau hingga sebati..(sukatan cairan sama seperti adunan untuk goreng pisang)

Akhir sekali :
-Lipat dua sekeping roti.Potong untukdijadikan dua bahagian.Ambil sekeping yang telah dipotong dan letak sedikit sardin ikut kesesuaian.kemudian lipat (maaf tiada gambar).
-Buat begini pada semua roti yang telah dipotong.
-Dah siap panaskan minyak untuk menggoreng.
-Celupkan roti pada adunan tepung dan telur tadi (adunan ni bertindak sebagai gam terbaek)
-Kemudian gaulkan pada serbuk roti dan terus goreng.

p/s : roti yang dicelup terus golek pada serbuk roti dan terus goreng,jangan biar lame untuk siapkan sume roti baru goreng sebab nanti roti jadi lembik dan bila digoreng jadi berminyak.aiyooo...berbelit-belit

9 8 juta memberi pandangan dan pendapat:

mayra aish♥ said...

nampak menarik! ;)
nanti nak try lah...

Zyash said...

cedap'y...keliur la pulak..!!

hoyahadis said...

mayra : memang-memang..febret akak ni..tryla..he..he..

hoyahadis said...

Zyash : memang sedap..hu..hu..(^_^)

Firdaus Kasim said...

wah, lama x g blog akak.. mmg dah byk berubah.. tahniah ya kak

hoyahadis said...

Firdaus Kasim : Terima kasih.. selalu-selalu jengok blogni ye..he..he..(^_^)

hoyahadis said...

Firdaus Kasim : Terima kasih.. selalu-selalu jengok blogni ye..he..he..(^_^)

udin said...

menarik.. nak try wat jugak la.. ;)

hoyahadis said...

udin : he..he..sila-sila..

"ku menatap dalam kelam, tiada yang bisa ku lihat, selain hanya nama-Mu Ya Allah......Esok ataukah nanti, ampuni semua salahku, lindungi aku dari segala fitnah. Kau tempatku meminta, kau beriku bahagia, jadikan aku selamanya..hamba-Mu yang selalu bertakwa. Ampuniku Ya Allah, yang sering melupakan-Mu, saat Kau limpahkan kurnia-Mu, dalam sunyi aku bersujud......pada-MU"