. . .

Monday, 21 February 2011

Petua dan Ubat Untuk sakit perut

Termasuk hari nie da 3 hari aku tak hapdate entry.
Aku telah ditinggal pergi oleh En.Idea..
Susah sangat ke nak tulis entry ni..
Jari jemariku yang kasar macam kertas pasir ni sebenarnye da sedia untuk menaip.
Tapi  hape yang aku nak taip..

Tetiba aku dapat petua.....
Yang pernah diamalkan oleh family aku...
Nenek aku,pak cik aku,
Dan orang kampung aku... 
(kena senaraikan sekali takut kecik ati pulak...)
Kali ni aku beritahu ubat sakit perut yang agak mantap & berkesan..
 Kalau ade sape - sape yang sakit perut 
Pegi start moto korang sekarang
Kalau takde motor naik beskal pun boleh....la..

Pegi farmasi @ kedai runcit beli ubat 
PILLS CHI KIT TECK AUN

 Sekian....
Siap pun entry ni..
Kwang -kwang....!!!
( Maaf petua diatas masa tu takada idea)

Ini adalah antara petua nak hilangkan sakit perut ataupun cirit birit ini.Tapi petua ini memerlukan kesanggupan anda untuk melakukannya...(^_^)

Petua 1 : Buatkan air teh o pekat tanpa gula dan minum, insyaAllah cirit birit akan hilang
 
Petua 2: Ambilkan satu sudu tepung gandum dan segelas air suam, selepas itu campurkan   satu sudu gandum tersebut ke dalam air suam dan kacau sehingga tepung gandum tersebut larut. Selepas itu pastikan tepung gandum yang tak sebati itu mendap terlebih dahulu sebelum minum (Petua ini aku belum mencuba lagi disebabkan tepung gandum di rumah aku kehabisan stok, sebarang risiko di tanggung oleh anda dan aku tidak bertanggungjawab sekiranya terdapat kesan sampingan. 
 
Petua 3: Banyakkan meminum air suam.
.

10 8 juta memberi pandangan dan pendapat:

EJA said...

hihi..nampaknya ubt ni telah menjadi ubat turun temurun keluarga saya..hihi..kalau sakit perut mesti cari ubt ni..sangat berkesan..pandai tu ah pek buat ubt,,

hoya hadis said...

ha..ha..tu la..
da kate ubat ni memang berkesan..
klu sakit perut terus je g kedai dan beli..(",)

bunga said...

pernah tengok ubat ni tapi xpernah makan pom

hoya hadis said...

kami makan ubat nie time cirit birit je...(",)

SaYraH WonDerLanD said...

Sama ja macam family Sarah. Suka benar dengan pil ni. Saket perut je mesti nak kna cari gak Pil nie. and memang berkesan!

hoya hadis said...

hurm...btul tu..

mayra aish♥ said...

waahh!!
turun temurun 2(>_^)
mayra xpnh makan ubat neyh..
tapi pernah tengok kat kdai..
nanti nak cuba lah(>_^)
btw mayra dah 4llow blog akk taw(>_^)

| cik azeya | said...

tapi sy sakit perot lain, blah kanan, masuk angin ae kak. mls nye nak g klinik. :(

hoyahadis said...

try la..he..he..

hoyahadis said...

cik azya: sakit perut masuk angin ea..minum air suam banyak-banyak..
ubat tu selalu akak makan time cirit birit je sebenarnye..
kalau tak,tak sentuh pun ubat tu..hi..hi..

"ku menatap dalam kelam, tiada yang bisa ku lihat, selain hanya nama-Mu Ya Allah......Esok ataukah nanti, ampuni semua salahku, lindungi aku dari segala fitnah. Kau tempatku meminta, kau beriku bahagia, jadikan aku selamanya..hamba-Mu yang selalu bertakwa. Ampuniku Ya Allah, yang sering melupakan-Mu, saat Kau limpahkan kurnia-Mu, dalam sunyi aku bersujud......pada-MU"