. . .

Wednesday, 23 February 2011

Char Kew Teaw Berapi...!!!

Mesti pelik aku punya resepi Char Kew Teaw ni..Tak pedas tapi kenapa berapi.
Meh aku bagitahu sekarang..
Senang je resepi ni..

Bahan-bahannya :
1/2 paket Kew Teaw
5 ekor udang
30 ketul kerang (untuk memahirkan maths dengan mengira)
1/2 Inci belacan
3 biji bawang putih (di ketuk @ ditumbuk)
7 ketul cili padi (di ketuk)
daun kucai (di hiris halus )
sedikit tauge
1/2 sudu sos tiram
1/2 sudu gula
sedikit serbuk perasagaram secukup rasa
  

Sikit je bahan-bahannya ye tuan-tuan,puan-puan....(",)

Cara 1 :
-bersihkan udang,
-bilas kew teaw dengan air bersih.
-rebus kerang & kopek.

Cara 2 :
-tumbuk bawang bersama belacan dah tumbuk buh sedikit air kacau-kacau.
-panaskan kuali buh minyak lebih kurang 3 sudu.biarkan kuali berasap skit...
 (jangan sampai meletup ye tuan-tuan,puan-puan....)
-minyak da betul-betul panas campakkan bawang putih & belacan yang ditumbuk bercampur air.
 (jarak dalam 3 kaki pun boleh...lagi jauh lagi bagus..ha..ha..)
-jangan terkejut bila kuali berapi sebab itulah yang akan berlaku...kacau je kuali tu cam biase,masukkan cili dan sos tiram.
-dah berbau wangi campakkan pulak udang & kerang yang telah dibersihkan tadi..kacau-kacau.
  masukkan pulak daun kucai.buh sesenduk air jangan biar ia kering.


-kemudian buh kew teaw,garam,gula,serbuk perasa secukup rasa.
-bagi yang sukakan kew teaw basah boleh buh 1/2 cawan air sebelum masukkan kew teaw..
-dah siap,sedia untuk dihidangkan




-resepi ini untuk 2 orang (kena masak sikit-sikit baru sedap,kalau keluarga besar kena masak berulang
 kali la kot...)

p/s : proses memasak hanya boleh ditonton oleh orang dewasa berumur 18 tahun ke atas..
     : umumkan terlebih dahulu pada  kanak-kanak atau orang tua semasa proses memasak ni...
       (takut mereka akan terkejut...hi..hi..)

*macam ni lah selalu aku masak.wajib berapi.patutnya aku kena duk rumah yang dekat dengan balai bomba.senang mereka nak pantau nanti..hi..hi..

7 8 juta memberi pandangan dan pendapat:

SaYraH WonDerLanD said...

pergh betul2 berapi tu. hEee kena try nnt

EJA said...

wah..api yg membakar kuali betul betul-betul merangsang semangat eja untuk makan char kew teaw ni!..hihi..balik rumah nanti eja cuba buat..kak..ajar masak ayam percik pula nani

hoyahadis said...

SaYraH WonDerLanD : hi..hi..tryla sedap tau..

hoyahadis said...

EJA : erm..memang sedap tryla..hi..hi..tapi hati-hati tau..
nanti akak buat resepi ayam percik pulak ye..
tunggu...(",)

apisv2 said...

lapaq ni

mayra aish♥ said...

wow!!
menarik nyew ;)
nanti mayra nak try wat lah..
hehehe..mayra suka masak!
akak kalau ada resepi best2 share eyh(>_^)
hehehe

hoyahadis said...

apisv2 : tryla masak..

mayra aish♥ : o.k..selamat mencube.. nanti akak tulis resepi lagi..he..he..

"ku menatap dalam kelam, tiada yang bisa ku lihat, selain hanya nama-Mu Ya Allah......Esok ataukah nanti, ampuni semua salahku, lindungi aku dari segala fitnah. Kau tempatku meminta, kau beriku bahagia, jadikan aku selamanya..hamba-Mu yang selalu bertakwa. Ampuniku Ya Allah, yang sering melupakan-Mu, saat Kau limpahkan kurnia-Mu, dalam sunyi aku bersujud......pada-MU"