. . .

Saturday, 26 February 2011

Petua : Mencuci Mata Cara Tradisional

Petua ini telah diamalkan oleh keluarga ku secara turun temurun.Kami menggunakan sireh untuk mencuci mata. Caranya sangat mudah tetapi agak pedih pada permulaanya,dan tidak akan memberi kesan sampingan pada mata.
Cara-caranya :
-Lenyek atau tumbuk lumat daun sireh.
-Campurkan dengan secawan air suam dan bubuh satu sudu teh garam.
-Gaulkan dan perah air yang bercampur sireh tadi dan tapis,
-Kemudian masukkan air perahan sirih kedalam pinggan yang saiznya sebesar muka..
-Tambahkan lagi air suam sehingga penuh.

-Bersihkan muka anda terlebih dahulu.
-Letakkan muka ke pinggan dan mencecah kedalam air dan biarkan mata terbuka .
-Mata akan rasa pedih buat pertama kali.
-Jika air da sejuk tambahkan lagi air suam yang baru.Buat begini selama setengah jam.

p/s Jangan buang terus air tadi lihat dulu apa yang ada didalam pinggan..
Jika anda melakukannya dengan cara yang betul anda akan melihat hasilnya.
Kadang-kadang ada pasir halus dan benang-benang halus di dalam air tadi.

6 8 juta memberi pandangan dan pendapat:

mayra aish♥ said...

wah!
petua yang menarik neyh..
nanti nak cuba lah..
tapi kan kak, mata x merah ker kena air daun sirih tu?

hoyahadis said...

masa mula-mula je rase pedih..merah skitla mata.tapi selepas tu rasa lega,dah tk gatal-gatal mata..
alhamdulillah..akak buat selama ni o.k..mayra cubela..

EJA said...

cuci mata supaya apa kak?wa..kakak banyak petuala..kakak ada petua untuk bagi halus kulit?

nur said...

bagusle petua ni..
Jemput ke:ALL IN ONE

hoyahadis said...

EJA : petua ni untuk bersihkan mata.mata kita selalu terdedah pada habuk & sebagainya.ada banyak lagi stock petua ni he..he..untuk putih kan kulit ye..nti akak carik ye..(",)

hoyahadis said...

nur : he..he..terima kasih..
jap lag nak g jenjalan..(",)

"ku menatap dalam kelam, tiada yang bisa ku lihat, selain hanya nama-Mu Ya Allah......Esok ataukah nanti, ampuni semua salahku, lindungi aku dari segala fitnah. Kau tempatku meminta, kau beriku bahagia, jadikan aku selamanya..hamba-Mu yang selalu bertakwa. Ampuniku Ya Allah, yang sering melupakan-Mu, saat Kau limpahkan kurnia-Mu, dalam sunyi aku bersujud......pada-MU"